Hanne Hugem

Kandidatpresentasjon, valg i Velferdstinget våren 2026

Kjære Velferdsting,

Mitt navn er Hanne Hugem, jeg er 23 år og tar en master i informasjonssikkerhet ved UiO. Jeg har tidligere vært nestleder i Velferdstingets arbeidsutvalg i perioden 2023/2024, og har bred erfaring fra studentfrivilligheten. Nå sitter jeg som leder av Kjellerpubnettverket og som medlem av Velferds- og likestillingspolitisk komité i NSO.

Jeg stiller til leder av valgkomiteen fordi jeg ønsker å bidra til at Velferdstinget får gode og velarbeidede innstillingsprosesser.

Jeg har både fått og ikke fått innstillinger, og både vunnet og tapt valg i Velferdstinget. Det har gitt meg erfaring med ulike valgkomiteer og prosesser fra kandidatsiden. Med min tidligere erfaring fra arbeidsutvalget ønsker jeg å utarbeide gode spørsmål og caseoppgaver, og legge til rette for at kandidater får vist seg fra sin beste side. Det er viktig å ha innsikt i hvordan både SiO-HS og arbeidsutvalget arbeider, slik at valgkomiteen kan gjøre gode vurderinger av kandidatene.

Jeg ønsker å bidra til et stort engasjement rundt valg i Velferdstinget. Kandidater skal ha lyst til å stille, og jeg ønsker å være en leder som oppfordrer representanter til å vurdere hvilke roller de kan gjøre en god jobb i. Det finnes mange dyktige representanter i Velferdstinget som det er viktig å få inn i posisjoner hvor de kan bruke kompetansen sin videre.

Det er sårbart å stille til valg, og derfor er det viktig med en god valgkultur der kandidater tør å stille og opplever støtte og oppfordring fra menneskene rundt seg.

Jeg er vant til å styre prosjekter, utarbeide tidslinjer og jobbe strukturert. Dersom jeg får deres tillit, vil jeg være en valgkomitéleder som arbeider for at så mange som mulig stiller til valg, at kandidatene føler seg trygge i prosessen, og at innstillingene er godt begrunnet for å hjelpe Velferdstinget å velge de beste kandidatene.

Godt valg!